جزئیات توافقات و اختلافات قسد و جولانی از زبان مظلوم عبدی

مظلوم عبدی فرمانده شبه نظامیان موسوم به «قسد» در یک مصاحبه مفصل نشان داده که در مورد بسیاری از جزئیات، بین کردها و دمشق، هنوز توافقی به دست نیامده است.

خبرگزاری تسنیم، توافق اخیر بین مظلوم عبدی فرمانده کل شبه نظامیان موسوم به «قسد» (SDF) و احمد الشرع، نشان داد که کردهای نزدیک به پ.ک.ک نیز تحت تاثیر توافق اخیر اردوغان – اوجالان قرار گرفته اند. همان توافقی که در آن، موسس گروه تروریستی پ.ک.ک، از رهبران این گوه خواسته حزب را منحل کرده و سلاح هایشان را بر زمین بگذارند.

مظلوم کوبانی فرمانده قسد که متن یک توافق کلی را با الشرع امضا کرده، در یک مصاحبه مفصل با «المجله»، نشان می دهد که هنوز در بسیاری از جزییات اجرایی، بین کردها و دمشق، اختلاف وجود دارد. بخش های مهم این مصاحبه طولانی را با هم مرور می کنیم:

شما به رئیس جمهور احمد الشرع به عنوان رئیس جمهور انتقالی تبریک گفتید، از دیدار وی با مردم کُرد در منطقه عفرین ابراز خرسندی کردید و از وی برای بازدید از شمال شرق سوریه دعوت کردید.

بله. او در حال حاضر تا زمان برگزاری انتخابات، تصویب قانون اساسی و دستیابی به توافقات در مورد سایر مراحل قانونی به عنوان رئیس جمهور انتقالی سوریه شناخته می شود. دلیل اینکه من بلافاصله ریاست جمهوری اش را به او تبریک نگفتم این است که ما را به مراسم تحلیف دعوت نکردند. نیروهای قسد، شمال شرق کشور را بخشی از سوریه می دانند و ما مشتاق به گفتگو با دولت جدید هستیم تا آینده بهتری را برای مناطق خودمان تضمین کنیم. ما از الشرع می خواهیم که از مناطق ما بازدید کند.

آیا شما نیز پرچم انقلاب را به عنوان پرچم جدید دولتی سوریه می شناسید؟
بله. ما می خواهیم بخشی از روند سیاسی و بخشی از سوریه جدید باشیم و هر دو طرف تاکنون به این هدف متعهد هستند. دیدار نخست ما در 29 دسامبر مثبت بود و هر دو طرف بینشی نسبت به دیدگاه ها و نگرانی های یکدیگر به دست آوردند. اساساً در این جلسه توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم. هیچ اختلافی بر سر اصول اصلی وجود ندارد و ما در چارچوب گسترده تر همسو هستیم.

این اصول چیست؟
تمامیت ارضی سوریه، تشکیل یک ارتش واحد، یک چارچوب نهادی واحد، یک پایتخت و یک پرچم. اینها مسائل اساسی و حاکمیتی هستند. با این حال، بسیاری از جزئیات حل نشده باقی می مانند، به ویژه در مورد مکانیسم های پیاده سازی، جدول زمانی و ملاحظات لجستیکی. تفاوت ها در ویژگی ها و دیدگاه های مربوطه ما وجود دارد. ما توافق کردیم که مذاکرات و گفتگو را تا زمانی که این مسائل حل و فصل نشود ادامه دهیم. از این منظر ما این نشست ها را سازنده می دانیم. در جریان گفتگوهایمان به عفرین و بازگشت ساکنان آواره نیز پرداختیم. ما تضمین ها و تعهداتی را در رابطه با بازگشت آنها دریافت کردیم و حالا شاهد تحقق این وعده ها هستیم.

درباره موضوع ادغام، باید بگویم نکات کلیدی مرتبط با نظامی شامل ایجاد ارتش ملی متحد، ادغام نهادها و بازگرداندن نهادهای دولتی به مناطق ما است. ما 12 سال است که ارتباطمان با سوریه قطع شده و ادغام مجدد برای ما مهم است. در زمینه مسائل اداری، نظامی و امنیتی، ما در چارچوب سوریه یکپارچه با حفظ مرزهای موجود همسو هستیم. زمینه هایی برای توافق وجود دارد، اما مکانیسم های اجرا و زمان بندی هنوز نیاز به بحث و ارزیابی دارد.

منابع من به من می گویند که نیروهای قسد باید در ارتش سوریه ادغام شوند، منابع طبیعی استراتژیک باید تحت کنترل دولت قرار گیرد و همه جنگجویان خارجی شما باید سوریه را ترک کنند. آیا این حقیقت دارد؟
تمرکز اصلی ما بر دستیابی به نتایج و اطمینان از موفقیت گفتگو و مذاکرات جاری است. جزئیات این موضوعات همچنان برای گفتگو باز است. در مورد ارتش، من معتقدم در حال حاضر یک رویکرد ساختاریافته برای سازماندهی مجدد آن دنبال می شود و به عنوان قسد، ما کاملاً متعهد به پایبندی به اصول اساسی هدایت کننده این روند هستیم. این منطقه شرایط مشخصی دارد که در جریان بحث در مورد ادغام نهادهای نظامی به آن خواهیم پرداخت. جنبه نظامی نیاز به بررسی دقیق دارد، به ویژه در مورد مکانیسم های اجرایی و جدول زمانی.


وقتی با وزیر دفاع، سرلشکر مرحف ابوقصری مصاحبه کردم، او گفت که برنامه ای برای بازسازی ارتش ملی دارد. آیا نیروهای دموکراتیک سوریه آماده ادغام نیروهای خود در ارتش مذکور هستند؟
ما معتقدیم که باید بخشی از وزارت دفاع باشیم، اما مهم این است که در مورد روش های به کار گرفته شده و نحوه اجرای آنها نظر داشته باشیم. تا زمانی که در این فرآیند مشارکت داشته باشیم و در مورد مسائل کلیدی با آنها مشورت کنیم، متعهد خواهیم ماند. تعهد ما به مشارکت ما در تصمیم گیری ها گره خورده است.

آیا مذاکراتی را در سطح نظامی برای بحث در این مورد آغاز کرده اید؟
نه. ولی درخواست مذاکره کرده ایم.

جنگجویان خارجی چطور؟
من آنها را جنگجوی خارجی نمی دانم. آنها برادران کُرد ما هستند که برای دفاع از این منطقه و مردم ما در زمان جنگ به اینجا آمده اند. آنها آماده بازگشت به محل اصلی خود هستند و پس از رسیدن به آتش بس رسمی این کار را انجام خواهند داد.

در حال حاضر چند خارجی کُرد در مناطق شما وجود دارد؟
بگذارید وارد عدد و ارقام نشویم. شاید صدها و شاید هم هزاران نفر هستند. در این بحث نباید استاندارد دوگانه وجود داشته باشد. اگر به جنگجویان خارجی متعلق به گروه های دیگر تابعیت داده می شود، نباید درباره برادران کُرد سختگیری کنند.

منابع استراتژیک چطور؟ دمشق خواستار کنترل کامل آنها است و تنها بخشی از درآمدها به شمال شرق سوریه اختصاص می یابد.
ما اصولاً مخالفتی با این موضوع نداریم، اما خواسته اصلی ما این است که این منطقه - که قبلاً مورد غفلت قرار گرفته بود - در حاشیه باقی نماند. توزیع منابع باید عادلانه باشد و تضمین کند که تمام مناطق سوریه سهم عادلانه خود را دریافت می کنند.

دمشق همچنین خواهان انحلال دولت خودمختار است. آیا حاضرید این کار را انجام دهید؟
ما اصراری بر حفظ نظام کنونی نداریم، اما این مسائل باید در بحث قانون اساسی در مرحله انتقالی بررسی شود. ساختارهای سیاسی و اداری که ما در طی 10 تا 12 سال گذشته ایجاد کردیم، از سر ناچاری ایجاد شد. در درجه اول برای ارائه خدمات ضروری و حفاظت از منطقه در برابر نهادهای نظامی و اداری که در آن زمان وجود داشت. اکنون که وضعیت سوریه متحول شده، ما کاملاً آماده هستیم تا خود را با واقعیت جدید وفق دهیم. به عبارت دقیق تر، ما نمی خواهیم دوباره از تجربه حزب بعث رنج ببریم، جایی که تمام قدرت ها در پایتخت متمرکز بودند. بخشی از این اختیارات باید در مناطق توزیع شود نه فقط ما. این موارد باید در جریان تدوین قانون اساسی یا در چارچوب کنفرانس گفتگوی ملی مورد بحث قرار گیرد. ما طرفدار برخی از اشکال اداره محلی در سراسر مناطق هستیم. با این حال، ما آماده بحث در مورد چارچوب اداری منطقه خود هستیم به گونه ای که با تغییرات سوریه پس از سقوط  اسد همسو باشد.


دولت جدید اخیراً اولین دور گفتگوهای ملی را برگزار کرده و یک کمیته مقدماتی تشکیل داده است. نظر شما در این مورد چیست؟
ما مطمئناً در مورد نحوه تشکیل کمیته تردیدهایی داریم. ما معتقدیم که نمایندگی آن باید منعکس کننده جوامع متنوع منطقه به عنوان یک کل باشد، نه فقط جامعه کُرد. سایر جوامع نیز باید در روند گفت و گو مشارکت داشته باشند. اگر مذاکرات بین ما و دولت موفقیت آمیز باشد، ما بر نمایندگی مناسب پافشاری خواهیم کرد. اما در شکل فعلی، کمیته نماینده همه سوری ها نیست و کوتاهی می کند.

همچنین صحبت از تشکیل یک نهاد قانونگذاری و یک دولت انتقالی است. آیا در این مورد به شما اطلاع رسانی و مشورت شده است؟
خیر یکی از مسائل اساسی که به اندازه کافی به آن پرداخته نشده، این تصور است که تنها کسانی که به توافق می رسند اجازه مشارکت دارند، در حالی که دیگران مستثنی خواهند شد. این در وهله اول هدف کنفرانس گفت و گوی ملی را به شکست می کشاند. مشارکت نباید مشروط به توافق قبلی باشد. در عوض، حتی کسانی که دیدگاه های متفاوتی دارند نیز باید در تلاش برای اجماع مشارکت کنند. ما می خواهیم بر سر اصول کلیدی به نقاط مشترک برسیم و متعهد به شرکت در این کنفرانس هستیم.

شما در جریان مذاکرات به دنبال ثبت حقوق کردها در قانون اساسی بودید. چه انتظاراتی از قانون اساسی جدید سوریه دارید؟
در شمال شرقی سوریه، جوامع و مناطق مختلف تحت مدیریت مستقری که در دهه گذشته برقرار بوده، همزیستی دارند. با این حال، مردم کُرد موقعیت منحصربه فردی دارند، زیرا در طول تاریخ مدرن سوریه - از استقلال تا امروز - با ظلم و ستم سیستماتیک مواجه شده اند. آنها از اساسی ترین حقوق خود از جمله استفاده از زبان مادری، دسترسی به آموزش به زبان خود و حتی حقوق شهروندی محروم شده اند. طبیعتاً در تدوین قانون اساسی باید به حقوق سیاسی و فرهنگی کردها از جمله مسائل زبان و حکومت منطقه ای پرداخته شود.

واکنش در دمشق چه بود؟
اصولاً مخالفتی نداشتند. من معتقدم که آنها به طور کلی از گنجاندن حقوق کردها در قانون اساسی حمایت می کنند. ولی ما هنوز در مورد جزئیات صحبت نکرده ایم.

درباره موضوع کنشگران خارجی در سوریه چطور؟ مثلاً فکر می کنید ترکیه از گفتگوهای شما حمایت می کند؟
ما فکر می کنیم که ترکیه مخالف گفتگو است، هرچند دلیلی برای مخالفت آنها نمی بینیم. ما ترکیه را تشویق می کنیم که از ایجاد مانع در این روند خودداری کند.

در مورد ایالات متحده چطور؟ آیا از گفتگوی «قسد» و دمشق حمایت کرده است؟
ایالات متحده نه تنها ما را تشویق می کند تا با دولت الشرع وارد گفتگو شویم، بلکه فعالانه میانجیگری می کند و هر دو طرف را به سوی مذاکره سوق می دهد.

آنها تا به حال چه توصیه ای ارائه کرده اند؟
آنها به ما توصیه می کنند که ارتباط را حفظ کنیم تا مکالمات از ریل خارج نشود. آنها از ما می خواهند که روی حوزه هایی تمرکز کنیم که بتوانیم به توافق برسیم. به طور کلی، مشارکت آنها مفید و مثبت بوده است. آنها همچنین به ما توصیه کردند که ابتدا یک گفتگو برقرار کنیم، سپس به جزئیات بپردازیم.


آیا معتقدید حضور نظامی آمریکا در منطقه به طور نامحدود ادامه خواهد داشت یا زمان بندی مشخصی وجود دارد؟
من حضور آمریکا را نامحدود نمی بینم. مقامات آمریکایی به طور مداوم اعلام کرده اند که برای همیشه در منطقه نمی مانند. با این حال، شرایطی که منجر به مشارکت اولیه آنها برای مبارزه با تروریسم شد، هنوز پابرجاست. تهدید تروریسم همچنان کل منطقه و همچنین منافع آمریکا را به خطر می اندازد. تا زمانی که این تهدیدها وجود داشته باشد، حضور نظامی آمریکا نیز ادامه خواهد داشت. پس از رفع این تهدیدات، آنها عقب نشینی خواهند کرد.

دولت جدید سوریه اعلام کرده که می تواند پرونده مبارزه با داعش را از نیروهای دموکراتیک سوریه که از نزدیک با ائتلاف بین المللی برای مقابله با این گروه تروریستی همکاری کرده است، در اختیار بگیرد. آیا این حقیقت دارد؟
درخواستی در این زمینه وجود داشته و فکر می کنم آنها برای آن آمادگی دارند. ما هیچ مشکلی با آنها نداریم که بخواهند بخشی از این ائتلاف باشند.

آیا ممکن است نیروهای دموکراتیک سوریه و هیئت تحریر الشام در مبارزه با داعش همکاری کنند؟
کاملاً.

دونالد ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری خود در اکتبر 2019 نیروهای آمریکایی را از برخی مناطق سوریه خارج کرد که به ترکیه اجازه داد تا منطقه حائلی بین راس العین و تل ابیض ایجاد کند. آیا نگران هستید که او دوباره این کار را انجام دهد؟
ترامپ در نهایت از برخی تصمیمات قبلی خود در مورد سوریه، به ویژه خروج نیروهای آمریکایی عقب نشینی کرد و ایالات متحده در نهایت ترکیه را برای حفظ آتش بس تحت فشار قرار داد. کنگره همچنین برای اطمینان از پایبندی ترکیه به روند آتش بس، این کشور را به تحریم اقتصادی تهدید کرد. در آن زمان گام های مثبتی برداشته شد و اکنون انتظار داریم رئیس جمهور ترامپ به تعهداتی که در پایان اولین دوره ریاست جمهوری خود در قبال ما داده عمل کند. این توافق ها با میانجیگری مایک پنس، معاون رئیس جمهور وقت و دولت ترکیه، در توافق های اکتبر انجام شد. ما انتظار داریم که ترکیه نیز به این توافقات پایبند باشد.

آیا اقدامات مشخصی در این راستا انجام شده است؟
تاکنون هیچ اقدام عملی خاصی آغاز نشده اما اصولاً در این زمینه آماده همکاری هستیم.

نظم منطقه ای در حال تحول و رویداهای غزه و لبنان و تغییرات گسترده تر در سوریه و عراق را چگونه می بینید؟
من مطمئن نیستم که نظم منطقه ای جدید هنوز به طور کامل شکل گرفته یا خیر، اما معتقدم تغییرات قابل توجهی رخ داده است. چشم انداز ژئوپلیتیکی خاورمیانه به طور قابل توجهی تغییر کرده و اتحادها تکامل یافته اند. ما به احتمال زیاد به سمت یک نظم جدید منطقه ای پیش می رویم و به طور کلی، من فکر می کنم حرکتِ آن در جهت مثبتی پیش می رود.


توافق اخیر بین اوجالان و دولت ترکیه را چگونه می بینید؟ 
بر اساس اطلاعات ما، 26 سال پس از دستگیری وی، نوعی ارزیابی مجدد نزد مقامات آنکارا صورت گرفته است. ما اکنون در آستانه یک پیشرفت در روابط کردها و ترکیه هستیم، با احتمال آتش بس که آغازگر مرحله جدیدی است.

رهبران کُرد در کردستان عراق اعلام کرده اند که به شما توصیه کرده اند با دمشق مذاکره کنید و به عنوان یک نیروی سوری عمل کنید. آیا این حقیقت دارد؟
من این توصیه برادرانم را ارزشمند و سازنده می دانم.

آیا شما خوش بین هستید؟ آینده سوریه را در یک سال آینده چگونه می بینید؟ الشرع پیشنهاد کرده است که انتخابات می تواند در چهار سال آینده برگزار شود. دیدگاه شما در مورد این جدول زمانی چیست؟
من معتقدم چهار سال یک دوره طولانی است. انتقال باید کمتر از آن طول بکشد. ما هنوز نگرانی هایی داریم. اما همچنان خوشبین هستیم.

در بازسازی سوریه، چه نقشی برای خودتان در نظر می گیرید؟
مایلیم در شکل دادن به سوریه جدید نقش فعال ایفا کنیم و همواره بر این مساله تاکید کرده ایم. این منطقه دارای پتانسیل بسیار زیادی است و در طول 12 سال گذشته، ما تخصص گسترده ای را در بخش های مختلف به دست آورده ایم. ما آماده هستیم تا از طریق کادرهای اداری و نظامی خود و تجربه ای که در منطقه ما به دست آمده، برای حمایت از بازسازی سوریه مشارکت کنیم. اما این یک تلاش یکجانبه نیست، بلکه مستلزم همکاری و تعهد همه طرف های درگیر است.

انتهای پیام/

نظرات

captcha